اخبار

بذرهای اصلاح شده؛ عامل خودکفایی کشور در تولید گندم

معاون وزیر و رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی (تات) ضمن اشاره به برنامه ریزی برای تحقق الگوی کشت، از ادامه روند افزایش تولید در واحد سطح گندم با استفاده از بذرهای اصلاح شده در کشور خبر داد.

بذرهای اصلاح شده؛ عامل خودکفایی کشور در تولید گندم

به گزارش خبرنگار ایانا، سید مجتبی خیام نکوئی در جمع خبرنگاران گفت : بذر اصلاح شده مهمترین عامل افزایش تولید گندم در کشور است. بذر یک محصول دانش بنیان است و در صورتی که ما بتوانیم بذر را متناسب با اقلیم‌های مختلف در کشور اصلاح کنیم، میزان تولید را دچار تحول خواهیم کرد. طی سال‌های اخیر این اقدام تسریع شده و ما در سال اول دولت سیزدهم شاهد افزایش سه میلیون تنی تولید گندم در همان واحد سطح سال پیشتر بودیم. سال گذشته نیز این افزایش به ۶ میلیون تن نسبت به سال ۱۴۰۰ رسید.

بذر گندم اصلاح شده

 خیام نکویی افزود: به تناسب اقلیم‌های مختلف کشور باید روی بذرها اقدامات متفاوت اصلاحی با هدف افزایش مقاومت گیاه به تنش‌های زیستی و غیر زیستی از جمله آفات و بیماری‌ها صورت بگیرد. به عنوان مثال ما امسال شاهد گسترش زنگ زرد گندم بودیم و همکاران جهادگر ما با فعالیت‌های گسترده خود، مقاومت ارقام مناطق مختلف کشور را به زنگ افزایش دادند.

وی اضافه کرد: افزایش مقاومت به خشکی نیز اهمیت بسیاری برای بذرهای مورد استفاده در کشور ما دارد. میانگین بارندگی در ایران طی ۵۰ سال گذشته ۳۰ میلی‌متر کاهش پیدا کرده و از ۲۵۰ میلی‌متر به ۲۲۰ میلی‌متر رسیده . بنابراین باید به برخی اقلیم‌های کشور اقلام زودرس و برخی از اقلیم‌ها اقلام دیررس معرفی کنیم.

رئیس سازمان تات با بیان این که در ادامه روند حاضر، امسال پیش‌بینی ما این است که حداقل به میزان تولید سال گذشته یعنی افزایش ۶ میلیون تنی در مقایسه با سال ۱۴۰۰ دست پیدا کنیم گفت: در صورت انجام مجموعه اقداماتی، حتی امکان افزایش بیشترتولید نیز وجود خواهد داشت.

وی یادآور شد: ۱۲ میلیون تن نیاز گندم نان کشور و یک و نیم میلیون تن مصرف صنف و صنعت شیرینی و ماکارونی است. ما سال گذشته در گندم نان خودکفا شدیم. امیدواریم امسال نیز حداقل به میزان سال گذشته تولید داشته باشیم و اگر اصلاح نژاد بذور مختلف برای اقلیم‌های مختلف ادامه پیدا کند با توسعه کمی و کیفی محصول گندم، به خودکفایی پایدار در تولید دست پیدا خواهیم کرد.

ارائه بسته سیاستی اقتصادی؛ ضامن تحقق الگوی کشت

خیام نکوئی یکی از عناصر مهم  الگوی کشت را تناسب آن با نیاز مردم به ویژه در محصولات راهبردی قلمداد کرد و گفت: تلاش ما این است که ذیل  برنامه هفتم توسعه حداقل به ۹۰ درصد خودکفایی دست پیدا کنیم. در طول این دو سالی که الگوی کشت برای محصولات زراعی تدوین، به روز رسانی و ابلاغ شد، خوشبختانه ما شاهد هیچگونه افزایش سطح زیر کشت گندم نبودیم ولی در مقابل با اجرای  الگوی کشت، ما پیش‌بینی کردیم که شاهد افزایش بهره‌وری و میزان تولید در واحد سطح باشیم.

وی افزود: برای موفقیت در الگوی کشت، تهیه یک بسته سیاستی حمایتی ضروری است. به این معنی  که کشت‌های محصولات راهبردی را به نحوی از نظر اقتصادی عرضه کنیم که کشاورز ما در مقایسه با محصول غیر راهبردی، کشت محصول راهبردی را ترجیح دهد.

برای موفقیت در الگوی کشت، تهیه یک بسته سیاستی حمایتی ضروری است

وی با اشاره به این که در طول دو سال گذشته اعتباری برای حمایت از الگوی کشت در برنامه و بودجه کشور تعریف نشده بود گفت: امسال یک همت اعتبار برای این موضوع پیش بینی شده است که باوجود ناکافی بودن، نقطه شروع خوبی است.

رئیس سازمان تات بیان کرد: هر ساله نسبت به سال گذشته ۳ تا ۵ درصد میزان تحقق الگوی کشت افزایش پیدا کرده است. پیش بینی ما این است که ظرف یک دهه به یک الگوی کشت واقعی دست پیدا کرده و ناترازی ما در سطوح الگوی کشت ظرف این مدت تراز خواهد شد. امروز الگوی کشت تبدیل به یک گفتمان غالب در سطح استان‌های کشور شده است، ولی فراموش نکنیم که هفت استان کشور ۵۰ درصد از میزان تولید را دارند و بیشتر تمرکز ما روی این هفت استان است.

 

مشاهده بیشتر

مدیریت

لورم ایپسوم یا طرح‌ نما به متنی آزمایشی و بی‌معنی در صنعت چاپ، صفحه‌آرایی و طراحی گرافیک گفته می‌شود.لورم ایپسوم یا طرح‌ نما به متنی آزمایشی و بی‌معنی در صنعت چاپ، صفحه‌آرایی و طراحی گرافیک گفته می‌شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا