جهاد کشاورزیسامانه ها و خدمات دولتی و بانکی

سامانه پایش مواد کودی، سامانه تخصیص و توزیع کود سهمیه بندی

سامانه پایش مواد کودی، سامانه ای است که از سوی وزارت جهاد کشاورزی به منظور سهمیه بندی و توزیع کود بین کشاورزان ایجاد گردیده است. کشاورزان شمال خوزستان شامل شهرستان های دزفول، شوش و اندیمشک می توانند با مطالعه این مقاله با مراحل ثبت نام تا تحویل کود سهمیه بندی در سامانه پایش مواد کودی آشنا شوند.

سامانه پایش مواد کودی، سامانه تخصیص و توزیع کود سهمیه بندی

سامانه پایش مواد کودی، سامانه ای است که از سوی وزارت جهاد کشاورزی به منظور سهمیه بندی و توزیع کود بین کشاورزان ایجاد گردیده است. کشاورزان شمال خوزستان شامل شهرستان های دزفول، شوش و اندیمشک می توانند با مطالعه این مقاله با مراحل ثبت نام تا تحویل کود سهمیه بندی در سامانه پایش مواد کودی آشنا شوند.

سامانه پایش مواد کودی، سامانه ای است که از سوی وزارت جهاد کشاورزی به منظور سهمیه بندی و توزیع کود بین کشاورزان ایجاد گردیده است. اما  خود به سامانه جامع پهنه‌بندی و مدیریت داده‌های کشاورزی متصل است.

 

سامانه جامع پهنه بندی و مدیریت داده های کشاورزی

سامانه جامع پهنه بندی و مدیریت داده های کشاورزی با هدف کلان افزایش بهره وری و رفع موانع تولید راه اندازی شده است. با جمع آوری و ثبت آمار و اطلاعات تولیدکنندگان بخش کشاورزی و منابع طبیعی و میزان تولید محصولات در این سامانه، به برنامه ریزان بخش کشاورزی کمک می شود. این اطلاعات در برنامه ریزی های تولید، تامین و تجارت محصولات کشاورزی، خرید تضمینی محصولات شناسنامه دار، ایجاد امکان پرداخت یارانه نقدی یا غیر نقدی به تولید محصولات نیازمند حمایت در بخش کشاورزی و غیره به کار گرفته می شوند. سامانه جامع پهنه بندی و مدیریت داده های کشاورزی در سال 1395 طراحی و پیاده سازی شده است. کارشناسان پهنه با ورود به سایت poud.maj.ir می توانند امور مربوط به ثبت اطلاعات و تکمیل فرم های کشاورزی را انجام دهند.

تاکنون چندین سرویس اطلاعات کشاورزان به شرح زیر به این سامانه متصل گردیده و با آن تبادل اطلاعات می نمایند:

– وب سرویس ارائه اطلاعات تولید کنندگان محصولات زراعی به شرکت مادر تخصصی خدمات کشاورزی جهت استفاده در سامانه پایش کود و صدور حواله الکترونیکی

–  وب سرویس ارائه اطلاعات کشاورزان دارای تولید محصول گندم و دانه های روغنی به شرکت مادر تخصصی بازرگانی دولتی ایران جهت اجرای سیاست های خرید تضمینی محصولات زراعی

– وب سرویس ارائه اطلاعات کشاورزان با تولید محصول جو به شرکت پشتیبانی امور دام جهت اجرای سیاست های خرید توافقی جو

– وب سرویس ارائه اطلاعات تولیدکنندگان محصولات زراعی به بانک کشاورزی جهت استفاده در صدور کشاورز کارت

– وب سرویس ارائه اطلاعات تولید کنندگان محصولات زراعی دیم به ستاد اجرایی فرمان امام خمینی(ره) جهت اجرای تفاعم نامه جهش تولید محصولات در دیم زارهای

 

سامانه پایش مواد کودی

سامانه پایش مواد کودی به آدرس  https://payeshkood.ir/ ، یکی از سرویس هایی است که به سامانه جامع پهنه بندی و مدیریت داده های کشاورزی متصل است . در این سامانه اطلاعات کشاورزان بصورت مجزا ثبت شده و تحویل کود شیمیایی به کشاورزان بر اساس حواله الکترونیکی صادره از آن انجام می‌شود. جهت شفاف سازی، توزیع عادلانه و نظارت بر توزیع نهاده های کشاورزی ، همه مراحل درخواست کود شیمیایی تا تحویل به کشاورز به صورت الکترونیکی و از طریق سامانه پایش ومواد کودی وسامانه حمل ونقل وتوزیع و توزیع نهاده های کشاورزی انجام می شود. این سامانه امکان رصد، کنترل سریع و به‌روز نوع کود، مقدار و افراد تحویل‌ گیرنده را فراهم می‌کند.

کود اوره-سامانه پایش مواد کودی

 

نحوه ثبت نام تا تحویل کود از طریق سامانه پایش کود کشاورزی

کشاورزان دزفول، شوش و اندیمشک که متقاضی کود دولتی هستند ابتدا با مراجعه به مرکز خدمات کشاورزی محل فعالیت خود و کارشناس پهنه‌بندی، نسبت به ثبت ‏اطلاعات شناسنامه ای، نوع محصول (یا محصولات) مورد کشت و سطح زیرکشت آنها در سامانه جامع پهنه‌بندی و مدیریت داده‌های کشاورزی ‏اقدام می‌نمایند. سپس در زمان کاشت محصول و یا مصرف کود، ضمن مراجعه به آن مرکز خدمات کشاورزی، برای دریافت کود ‏مورد نیاز خود، تقاضا می‌دهند. مرکز خدمات پس از بررسی تقاضای مطرح‌شده، براساس سهمیه کودی تعیین‌شده برای آن مرکز، ‏نسبت به صدور حواله الکترونیکی برای متقاضی از طریق سامانه کنترل و پایش مواد کودی اقدام می‌نماید. حواله الکترونیکی ‏صادرشده از طریق سامانه مذکور به صورت مستقیم به کارگزاری مربوطه ارسال می‌شود و متقاضی می‌تواند با مراجعه به ‏کارگزاری مورد نظر، نسبت به دریافت سهمیه کودی خود اقدام نماید.

 

آخرین شرایط تحویل کودهای اوره، فسفات و پتاس در سامانه پایش کود

آخرین دستورالعمل های مندرج در سامانه پایش کود به شرح زیر هستند:

  • لزوم انطباق کدملی و شماره تلفن همراه جهت صدور حواله کود

از تاریخ 21/03/1403، صدور حواله کود فقط برای کشاورزانی مقدور است که کدملی و شماره تلفن همراه آنان، ارسالی از سامانه پهنه بندی، منطبق باشند.

  • شرایط دریافت کود اوره

از مورخ 23/02/1403، صدور حواله الکترونیکی کود اوره طبق الگوی کشت شهرستان صورت می پذیرد.

  • شرایط دریافت کود های فسفات و پتاس

از مورخ 23/02/1403، صدور حواله الکترونیکی برای کودهای فسفات و پتاس فقط برای محصولات گندم، جو، برنج، پنبه، چغندر قند و دانه های روغنی (آفتاب گردان، کلزا، سویا، کنجد، گلرنگ و کاملینا) میسر می باشد.

کود فسفات-سامانه پایش مواد کودی

 

میزان کود توزیع شده در استان خوزستان در سال 1402

‏ شرکت خدمات حمایتی کشاورزی استان خوزستان مسئولیت تامین، تدارک و توزیع نهاده‌های کشاورزی به ویژه انواع کودهای یارانه ای را بر عهده‌ داشته و آن را به سراسر نقاط استان ارسال می کند.

طبق اعلام شرکت خدمات حمایتی کشاورزی استان خوزستان، این شرکت در سال 1402 به میزان 365.5 میلیون تن انواع کودهای کشاورزی به فروش رسانده که شامل 281.8 میلیون تن کودهای ازته، 58.2 میلیون تن کودهای فسفاته و 25.5 میلیون تن کودهای پتاسه می باشد.

 

منابع:

آمارنامه کشاورزی(محصولات زراعی) 1401-1400

وب سایت شرکت خدمات حمایتی کشاورزی

 

مشاهده بیشتر

مدیریت

لورم ایپسوم یا طرح‌ نما به متنی آزمایشی و بی‌معنی در صنعت چاپ، صفحه‌آرایی و طراحی گرافیک گفته می‌شود.لورم ایپسوم یا طرح‌ نما به متنی آزمایشی و بی‌معنی در صنعت چاپ، صفحه‌آرایی و طراحی گرافیک گفته می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا