تجهیزات کشاورزیتراکتور و ماشین آلات کشاورزی

نکات مهم نگهداری تراکتور

اگرچه شرایط نگهداری تراکتورها با توجه به برند و مدل و موارد استفاده از آن تفاوت هایی دارد ، اما نکات مهم و ثابتی وجود دارد که برای همه انواع تراکتورها صدق نموده و رعایت آنها در افزایش عمر تراکتور بسیار موثر خواهد بود.

تراکتورها مهمترین و مفید ترین ماشین مورد استفاده کشاورزان محسوب می شوند و نگهداری صحیح از آنها چه از نظر صرفه جویی در هزینه و چه از نظر صرفه جویی در زمان اهمیت زیادی داشته و با نگهداری صحیح، استفاده از آنها سالیان سال امکان پذیر است. از آنجایی که تراکتورهای مختلف زیادی وجود دارد، روش نگهداری نیز از تراکتوری به تراکتور دیگر متفاوت است. با این حال، نکات نگهداری اساسی و مشترکی وجود دارد که با رعایت آنها برای چندین سال بدون هیچ مشکلی می توانید از تراکتور خود استفاده نمایید. شما می توانید اطلاعات کلی در مورد نگهداری از تراکتور را در این مقاله مطالعه فرمایید.

بازرسی های منظم تراکتور

 

بازرسی ها و معاینات تراکتور به شرح زیر هستند:

  • معاینه کلی تراکتور
  • تست نور
  • چک کردن فشار باد لاستیک
  • بازرسی تسمه و شیلنگ
  • تست سیستم هیدرولیک
  • تعویض فیلتر هوا

 

تراکتورها مهمترین و مفید ترین ماشین مورد استفاده کشاورزان محسوب می شوند و نگهداری صحیح از آنها چه از نظر صرفه جویی در هزینه و چه از نظر صرفه جویی در زمان اهمیت زیادی داشته و با نگهداری صحیح، استفاده از آنها سالیان سال امکان پذیر است.

معاینه کلی تراکتور

معاینه کلی تراکتور باید بصورت منظم انجام شود. در این معاینات و بازرسی ها، باید قطعات و بخش های مختلف قابل بازدید مورد بررسی قرار گرفته و موارد فرسوده، شکسته یا کثیف مشخص گردند. به این ترتیب احتمال وارد آمدن هزینه های بالا ناشی از خرابی تراکتور در حین کار و اتلاف زمان ناشی از آن به حداقل می رسد. .

تست نور

برخی از تراکتورها ممکن است هیچ چراغی نداشته باشند. اما بیشتر تراکتورهای امروزی دارای یک سیستم روشنایی جامع هستند که شامل چراغ های جلو، عقب، راهنما و روشنایی داخلی است. هر یک از چراغ های موجود پس از هر بار استفاده باید بررسی شوند. به این ترتیب در صورت وجود مشکلات الکتریکی متوجه خواهید شد. اگر چراغی کار نمی کند، ممکن است یک لامپ یا فیوز وجود داشته باشد که نیاز به تعویض داشته باشد.

چک کردن فشار تایر

فشار باد تایر را با استفاده از فشارسنج لاستیک بررسی کنید. مطمئن شوید که مقدار به دست آمده با مقدار نوشته شده در دیواره جانبی لاستیک همخوانی دارد..

لاستیک های تراکتور قطعاتی هستند که می توانند سال ها دوام بیاورند. با این حال، کم باد شدن تایرها باعث سایش سریعتر و آسیب دیدن تایرها می شود. همچنین منجر به افزایش مصرف سوخت می شود.

لاستیک ها در هوای گرم سریعتر فشار خود را از دست می دهند. به همین دلیل لازم است در شرایط هوای گرم مثلاً هوای خوزستان، در فواصل زمانی کوتاه تر فشار باد لاستیک را کنترل کنید.

بازرسی تسمه و شیلنگ

در تراکتور، مجموعه ای از شیلنگ ها و تسمه های لاستیکی به کار گرفته شده اند که اطمینان از سالم بودن آنها دارای اهمیت زیادی است . بنابراین، باید قطعات لاستیکی را از نظر سایش یا آسیب بررسی کنید. در صورت ساییدگی، حتما باید آن را تعویض کنید.

تست سیستم هیدرولیک

برای کنترل سیستم هیدرولیک تراکتور به ابزار خاصی نیاز است. اگر ابزار لازم را ندارید، پس از هر 500 ساعت استفاده باید سیستم هیدرولیک را سرویس کنید.

تعویض فیلتر هوا

فیلتر هوا بسته به محیطی که تراکتور در آن استفاده می شود باید در فواصل زمانی مختلف تعویض شود. وقتی فیلترها کثیف به نظر می رسند باید تعویض شوند. پس از 8 ساعت استفاده، می توانید فیلترهای هوا را بررسی کرده و در مورد تعویض آن تصمیم بگیرید.

بررسی وضعیت مایعات

بررسی و تعویض مایعات از جمله اقدامات نگهداری تراکتور می باشد که عبارتند از:

  • بررسی سطح روغن
  • بررسی سطح روغن سطح مایع رادیاتور،
  • بررسی سطح روغن مایع هیدرولیک

بررسی سطح روغن:

پس از چند دقیقه منتظر ماندن برای راه اندازی و گرم شدن تراکتور، میله اندازه گیری را برداشته، پاک نموده و دوباره در جای خود سوار نمایید. سپس میله اندازه گیری را مجدداً برداشته  و سطح روغن را بررسی نمایید. اگر سطح روغن پایین است، باید روغن اضافه کنید یا اگر زمانش رسیده است، روغن را عوض کنید. انجام این عملیات بر روی تراکتور در حین کار می تواند خطرناک باشد. به همین دلیل، تراکتور نباید در حین بازدید، کار کند.

حدوداً پس از هر 100 ساعت کار، روغن باید تعویض گردد. اما برای تراکتورهای مختلف با توجه به طراحی های متفاوتی که دارند، زمان تعویض می تواند متفاوت باشد. بنابراین برای اطلاع صحیح از زمان تعویض روغن باید دفترچه راهنمای کاربر تراکتورتان را مطالعه نمایید.

بررسی سطح مایع رادیاتور:

کاهش سطح مایع خنک کننده و آب رادیاتور به مرور زمان طبیعی است و باید در فواصل زمانی معین، آب رادیاتور تکمیل شود. بنابراین، سطح مایع باید به طور منظم بررسی شود. همچنین بررسی دوره ای سطح مایع به شما این امکان را می دهد که نشت در سیستم خنک کننده را زود تشخیص دهید.

تعویض سیال هیدرولیک:

بهتر است آن را توسط یک متخصص تعویض کنید، زیرا تعویض سیال هیدرولیک نیاز به استفاده از ابزار خاصی دارد.

 

مشاهده بیشتر

مدیریت

لورم ایپسوم یا طرح‌ نما به متنی آزمایشی و بی‌معنی در صنعت چاپ، صفحه‌آرایی و طراحی گرافیک گفته می‌شود.لورم ایپسوم یا طرح‌ نما به متنی آزمایشی و بی‌معنی در صنعت چاپ، صفحه‌آرایی و طراحی گرافیک گفته می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا